کولرگازی چگونه کار می کند؟

کولر گازی چگونه کار می کند

کولر گازی چگونه کار می کند؟ در ابتدا برای رسیدن به جواب سوال بهتر است کمی با این فرآیند آشنا شویم. در 17 جولای 1902، ویلیس کریر اولین سیستم تهویه مطبوع مدرن را اختراع کرد. اختراع کریر به ایجاد صنایع متعددی کمک کرد که امروزه به قدرت اقتصاد ما ادامه می‌دهند. در سال‌های اولیه، تهویه مطبوع به افزایش تولید همه چیز، از محصولات پخته گرفته تا لوازم زمان جنگ کمک کرد.

این به طور مستقیم به فیلم‌های پرفروش تابستانی منجر شد زیرا مردم برای فرار از گرما به سالن‌های سینمای خنک هجوم می‌آوردند. کنترل دقیق دما و رطوبت حتی امکان توسعه مراکز خرید سرپوشیده، پروازهای اقیانوس اطلس و کامپیوترها و سرورهایی را فراهم کرده است که اینترنت را تغذیه می‌کنند. سیستم‌های خنک‌کننده “مدرن” امروزی هنوز بر اساس همان اصول اولیه کار می‌کنند و هوای خنک راحت را برای افراد داخل فراهم می‌کنند؛ بنابراین، کولرهای گازی چگونه کار می‌کنند؟

کولرگازی مناسب

کولرگازی در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارد، اما همه آنها بر اساس یک فرض اولیه کار می‌کنند. یک دستگاه کولرگازی با حذف گرما و رطوبت هوای داخل خانه، هوای سرد را در داخل خانه یا فضای بسته فراهم می‌کند. هوای خنک شده را به فضای داخلی بازمی‌گرداند و گرما و رطوبت ناخواسته را به بیرون منتقل می‌کند. یک کولرگازی یا سیستم خنک‌کننده استاندارد از یک ماده شیمیایی تخصصی به نام مبرد استفاده می‌کند و دارای سه جزء مکانیکی اصلی است: کمپرسور، کویل کندانسور و کویل اواپراتور. این اجزا با همکار می‌کنند تا مبرد را سریعاً از گاز به مایع تبدیل کرده و دوباره برگردانند.

کمپرسور فشار و دمای گاز مبرد را افزایش می‌دهد و آن را به سیم‌پیچ کندانسور می‌فرستد و در آنجا به مایع تبدیل می‌شود. سپس مبرد به داخل خانه بازمی‌گردد و وارد کویل اواپراتور می‌شود. در اینجا مبرد مایع تبخیر می‌شود و سیم‌پیچ داخلی را خنک می‌کند.

یک فن هوای داخل خانه را در سراسر کویل اواپراتور سرد می‌دمد که در آن گرمای داخل خانه به مبرد جذب می‌شود. سپس هوای خنک شده در سراسر خانه به گردش درمی‌آید درحالی‌که گاز تبخیر شده گرم شده به بیرون به کمپرسور فرستاده می‌شود. سپس با بازگشت مبرد به حالت مایع، گرما در هوای بیرون آزاد می‌شود. این چرخه تا زمانی ادامه می‌یابد که خانه شما به دمای مطلوب برسد.

کولر گازی چگونه کار می کند

کولر گازی چگونه کار می کند

بسیاری از خانه‌ها در آمریکای شمالی به سیستم‌های کولرگازی و اسپلیت وابسته هستند که اغلب به‌عنوان هوای مرکزی شناخته می‌شوند. سیستم‌های کولرگازی شامل تعدادی اجزا هستند و کاری بیش از خنک‌کردن هوای داخل ندارند. آنها همچنین می‌توانند رطوبت، کیفیت هوا و جریان هوا را در خانه شما کنترل کنند؛ بنابراین قبل از اینکه به این سؤال پاسخ دهیم که کولرگازی چگونه کار می‌کنند، دانستن اینکه چه چیزی یک سیستم معمولی را تشکیل می‌دهد مفید خواهد بود.

هوای مرکزی چیست؟

یک سیستم تهویه مطبوع معمولی که اغلب به‌عنوان “تهویه مطبوع مرکزی” یا “تهویه مطبوع سیستم اسپلیت” شناخته می‌شود، معمولاً شامل موارد زیر است:

  • ترموستاتی که عملکرد سیستم را کنترل می‌کند
  • یک واحد بیرونی که دارای فن، کویل کندانسور و کمپرسور است
  • یک واحد داخلی (معمولاً کوره یا فن کویل) که کویل اواپراتور و فن را برای گردش هوای خنک قرار می‌دهد.
  • لوله مسی که اجازه می‌دهد مبرد بین واحدهای داخلی و خارجی جریان یابد
  • یک شیر انبساط مقدار مبرد وارد شده به کویل اواپراتور را تنظیم می‌کند
  • کانالی که اجازه می‌دهد هوا از یونیت داخلی به فضاهای مختلف زندگی و برگشت به یونیت داخلی گردش کند.

مطالب مرتبط : روش تمیز کردن کولر گازی در منزل به صورت حرفه ای

عمل تهویه در محل موردنظر

در ابتدایی‌ترین توصیف، فرآیند تهویه مطبوع شامل دو عمل است که به طور هم‌زمان اتفاق می‌افتد، یکی در داخل خانه و دیگری در خارج از خانه.

1-در داخل خانه (گاهی اوقات به‌عنوان “سمت سرد” سیستم از آن یاد می‌شود)، هوای داخل خانه با عبور از یک سیم‌پیچ خنک‌کننده سرد پر از مبرد خنک می‌شود. گرمای هوای داخل خانه با تبدیل مبرد از مایع به گاز به مبرد جذب می‌شود. هوای خنک شده به خانه بازمی‌گردد.

2-در خارج از خانه (گاهی اوقات به‌عنوان “سمت داغ” سیستم شناخته می‌شود)، گاز مبرد قبل از ورود به یک سیم‌پیچ بزرگ در واحد بیرونی فشرده می‌شود. گرما از بیرون آزاد می‌شود زیرا مبرد دوباره به مایع تبدیل می‌شود و یک فن بزرگ هوای بیرون را از طریق سیم‌پیچ بیرون می‌کشد و گرمای جذب شده از خانه را دفع می‌کند.

*نتیجه یک چرخه مداوم گرما و رطوبت است که از هوای داخل خانه حذف می‌شود، هوای خنک به خانه بازمی‌گردد و گرما و رطوبت از خانه خارج می‌شود.

نحوه عملکرد سرمایش در کولرگازی چگونه است؟

همانطور که قبل توضیح داده شد مبرد با عبور از شبکه داخلی با تبدیل حالت مایع به بخار فعالیت خود را شروع می‌کند. با تبخیر شدن مایعات گرما را جذب خواهد شد که در نتیجه کویل و اطراف آن خنک می‌شود. فن هوا خنک و مطبوع را در محیط به جریان می‌اندازد.

کولر گازی چگونه گرما تولید می‌کند؟

گرمایش اسپیلت نیز به مانند حالت سرمایش فعالیت می‌کند اما تنها کمی تفاوت جزئی دارد که برای روزهای سرد همراه شماست. البته این بخش در تابستان گرمای منزل را به بیرون هدایت می‌کند.

در روزهای زمستان سیکل گرمایی تغییر کرده که با وصل کردن شیر برقی صورت می‌گیرد. مبرد گرم خواهد شد. بعد از نصب شیر برقی  مبردی که گرم شده به سیستم داخلی اپراتور جریان پیدا می‌کند. با این شرایط شبکه اپراتور داغ شده و شبکه کندانسور برعکس حالت سرمایش خنک است.

در این حالت فن داخلی با چرخش خود با اختلاف دمایی که بین اواپراتور با محیط فضای  داخلی گرم خواهد شد. در روزهای سرد زمستان، کولر گازی همانند پمپ حرارتی گرما را به داخل خانه پخش می‌کند و هرچه بیرون هوا سردتر باشد؛ عملکرد دستگاه بهتر می‌شود.

کولر گازی چگونه گرما تولید می‌کند؟

هوای مرکزی چگونه کار می‌کند

اکنون که درک اولیه‌ای از نحوه عملکرد دستگاه‌های کولرگازی دارید، اجازه دهید کمی عمیق‌تر کاوش کنیم و کل فرآیند را شرح دهیم.

ترموستات که معمولاً بر روی دیوار در یک مکان مرکزی در خانه نصب می‌شود، دمای هوای داخل خانه را کنترل و کنترل می‌کند. فرآیند خنک‌سازی زمانی شروع می‌شود که ترموستات احساس کند دمای هوا باید کاهش یابد و سیگنال‌هایی را به اجزای سیستم کولرگازی در داخل و خارج از خانه ارسال می‌کند تا شروع به کار کنند. فن یونیت داخلی هوای گرم را از داخل خانه از طریق مجاری هوای برگشتی بیرون می‌کشد این هوا از فیلترهایی عبور می‌کند که در آن گردوغبار، پرز و سایر ذرات معلق در هوا جمع می‌شوند.

سپس هوای گرم و فیلتر شده داخلی ازروی کویل اواپراتور سرد عبور می‌کند. همان‌طور که مبرد مایع داخل کویل اواپراتور به گاز تبدیل می‌شود، گرمای هوای داخل به داخل مبرد جذب می‌شود، بنابراین هنگام عبور ازروی کویل، هوا خنک می‌شود، سپس فن دمنده یونیت داخلی، هوای سرد را از طریق مجرای خانه به مناطق مختلف نشیمن پمپ می‌کند.

مطالب مرتبط : نمایندگی تعمیر کولر گازی در شرق تهران

انواع کولرگازی

انواع کولرگازی را بشناسیم

همان‌طور که می‌بینید، پرسیدن این سؤال که “کولرها چگونه کار می‌کنند” می‌تواند به توضیح بسیار ساده یا بسیار پیچیده منجر شود.

در مورد توصیف انواع کولرگازی نیز همین‌طور است و ازآنجایی‌که فضاهای نشیمن داخلی در اشکال و اندازه‌های گوناگونی هستند، از خانه‌های کوچک جدید امروزی گرفته تا املاک 30000 فوت مربعی، سیستم‌های تهویه مطبوع مسکونی نیز در سبک‌ها و پیکربندی‌های مختلف برای مطابقت در دسترس هستند. سه نوع اصلی وجود دارد – تهویه مطبوع سیستم اسپلیت، تهویه مطبوع بسته‌بندی‌شده و تهویه مطبوع بدون کانال.

هرکدام کاربردهای تخصصی خود را دارند، اما همه آنها اساساً یک کار را انجام می‌دهند – آن را در داخل خانه خود خنک کنید. نوع سیستم خنک‌کننده‌ای که برای شما بهترین کارایی را دارد به موقعیت جغرافیایی، اندازه و محدودیت‌های فیزیکی خانه و نحوه استفاده از آن بستگی دارد.

ویژگی های کولر گازی چیست؟

کولرگازی یکی از دستگاه‌های سرمایشی که مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته است. ویژگی‌های مثبت این دستگاه که آن را با سایر وسایل سرمایشی متمایز می‌کند شامل:

  • تکنولوژی اینورتر

یکی از مهمترین قابلیت‌های کولرگازی تکنولوژی اینورتر است که در مصرف انرژی کاهش بسیار قابل مشاهده را تجربه خواهید کرد. با داشتن این قابلیت دما در یک بازده خواهند ماند که از خاموش و روشن شدن پیاپی دستگاه جلوگیری خواهد شد. البته محصولاتی که این قابلیت را پشتیبانی می‌کنند به مراتب قیمت بالاتری دارند.

  • سیستم توربو

با این قابلیت سرعت عملکرد دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد. این افزایش سرعت در سرمایش و گرمایش کولر گازی قابل مشاهده است. فرایند کار به اینگونه است که بعد از روشن شدن دستگاه تا 30 دقیقه بدون دمای محیط با بالاترین عملکرد فعالیت خنک سازی و پرتای را داراست و بعد به حالت نرمال باز می‌گردد.

  • سیستم تعیین شروع کار

با این سیستم در یک زمان معین روشن و خاموش شدن دستگاه قابل تنظیم است.

  • سیستم حالت آرام

در زمان فعالیت دستگاه صدای کولر گازی صدا را به حداقل خواهد رساند.

  •  سیستم نانو سیلور

با سیستم نانو سیلور میکروب‌های درون هوا از بین می‌رود و البته هوای محیط را خنک می‌کند.

  • فیلتر تصفیه هوا

فیلتر تصفیه هوا باعث می‌شود هوای محیط را از هرگونه گرد و غبار پاک شود و هوایی سالم برای محیط منزلتان به همراه خواهد داشت.

سخن پایانی

برای خرید و نصب سیستم تهویه و کولرگازی باید اطلاعاتی داشته‌باشیم و با علم بالا به خرید بپردازیم. در این مقاله به شناخت و طرز کار سیستم پرداخته شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا