روش تمیز کردن کولر گازی چگونه است؟

روش تمیز کردن کولر گازی چگونه است؟

روش تمیز کردن کولر گازی

یکی از پر طرفدارترین کولرها برای خنک کردن محیط در روزهای گرم سال، کولر گازی است. امروزه در منازل مسکونی، ادارات و ارگان‌های دولتی و خصوصی، مراکز درمانی، تالارها و.. از کولر گازی استفاده می‌شود. یکی از مسائل مهم در مورد بکارگیری این نوع خنک کننده، افزایش کارایی آن و رسیدن به فعالیت بهینه است.

با فرا رسیدن روزهای گرم سال، بسیاری از افراد ماه‌های زیادی از کولر گازی استفاده نکرده اند و برای راه‌ اندازی مجدد باید به تمیز کردن کولر گازی فکر کنند. برای روشن کردن و استفاده مجدد دستگاه قطعا آلودگی و گرد و خاک توش را باید از بین ببرید. قبل استفاده مجدد باید بخش های مختلف کولر گازی باید شسته و تمیز شوند. کولر گازی چطور باید تمیز کرد؟ در این مقاله مراحل تمیز کردن کولر گازی را برای کاربران شرح داده ایم. با شستشو مناسب راندمان کاری دستگاه نیز بالا می رود و آسیب دیدگی کاهش پیدا می کند.

اگر صاحب کولر گازی پنجره‌ای یا اسپلیت هستید و میخواهید دستگاه خود را به حداکثر کارایی خود برسانید، بهترین و ساده‌ترین راه این است که هر چند وقت یکبار آن را شستشو دهید؛ علاوه بر این،  با این کار، کولر گازی شما همیشه سالم و پر قدرت خواهد بود و اختلالی در فعالیت خنک کنندگی آن، ایجاد نخواهد شد.

در ادامه روش تمیز کردن کولر گازی را بصورت قدم به قدم بررسی کرده و آموزش می‌دهیم و به سوالات احتمالی مثل زمان شستشو، مواد شوینده مورد استفاده، نکات ایمنی لازم و.. پاسخ خواهیم داد. در صورت وجود مشکل برای تعمیر و سرویس کولرگازی خود نیز با ما در تماس باشید.

چه زمانی  برای شستن کولر گازی بهتر است؟

در حقیقت باید بدانیم که روش تمیز کردن کولر گازی، مختص زمان خاصی نیست و بهترین کار این است که هر چند وقت یکبار، این شستشو و سرویس صورت گیرد تا از اختلالات احتمالی در عملکرد آن جلوگیری شود؛ اما اگر بخواهیم بهترین زمان برای شستشو کولر را معرفی کنیم، باید بگوییم، بهترین زمان در فصل بهار و قبل از به راه انداختن کولر است؛ در این زمان اگر کولر را شستشو دهید، حتی بعد از کارکرد چند ساله، مثل روز اول و تازه نفس، محیط را خنک می‌کند به طوری که خودتان هم از فعالیت آن شگفت زده خواهید شد.

 

آیا شستشو کولر گازی نیاز به فرد متخصص دارد؟

در واقع شستشو کولر گازی کار چندان دشواری نیست و با آموزش‌های موجود مثل مطالبی که در ادامه توضیح می‌دهیم، قابل یادگیری و انجام است؛ اما این اقدامات بهتر است، توسط فردی با تمرکز و آشنا با وسایل فنی و به اصطلاح دست به آچار انجام شود؛ زیرا در صورت اشتباه ممکن است صدمات جدی به کولر وارد شود و فعالیت آن را مختل کند.

در هر حال برای این کار افراد و موسسات مربوطه مجرب و ماهری وجود دارند، که با یک جستجو ساده می‌توانید آن‌ها را یافته و از ایشان کمک بگیرید.

برای تمیز کردن کولر گازی از چه مواد شوینده‌ای استفاده کنیم؟

یکی از راه‌های شستن کولر گازی پنجره‌ای، با دمیدن هوا با دستگاه مخصوص دمیدن باد است؛ به طوریکه آن را در فشار متوسط تنظیم کرده و مقابل پنجره‌های کولر می‌گیرید.

اگر این دستگاه را در دسترس ندارید، می‌توانید از محلول‌ پر اکسید هیدروژن کمک بگیرید و بعد از چند ثانیه آن را با دستمال پارچه‌ای پاک کنید؛ البته توجه داشته باشید که این محلول با دست و صورت شما آغشته نشود و در صورت این اتفاق فورا محل را با آب شستشو دهید.

در انتخاب ماده شوینده دقت کنید که محلول به دستگاه شما آسیبی نرساند؛ از این جهت، استفاده از وایتکس و جرم گیر، ممنوع و مضر است و می‌تواند باعث خرابی کولر شود؛ می‌توانید آن را با محلول رقیق شده جوهر نمک جایگزین کنید و بعد 30 ثانیه آن را پاک کنید.

مواد لازم برای شستن کولر گازی چیست؟

در بخش قبل، به مواد شوینده لازم برای شستن کولر گازی اشاره کردیم؛ در این بخش، تمام مواد لازم را بررسی کرده و در صورت در دسترس نبودن، جایگزینی برای آن معرفی خواهیم کرد.

  1. پیچ گوشتی و آچار مناسب و مخصوص برای باز کردن بخش‌های مختلف اسپلیت یا کولر گازی پنجره‌ای
  2. شانه یا فرچه منعطف و ملایم برای پاک کردن بعضی بخش‌های کولر
  3. دستکش‌های ضخیم و ترجیحا کمی بلند مثل دستکش آشپزخانه؛ دلیل استفاده از دستکش برای مراقبت از سلامت دستان و جلوگیری از انواع آلرژی‌ها و اگزما در اثر برخورد با مواد شیمیایی و گرد و غبار است.
  4. دستگاه دمنده یا مکنده هوا (در صورت، عدم دسترسی به آن، از جارو برقی استفاده کنید.)
  5. شیر آب یا دستگاه کارواش (وسیله ای برای استفاده از آب پر فشار)
  6. دستمال پارچه‌ای لطیف، برای پاک کردن مواد شوینده و گرد و غبار دستگاه
  7. مواد شوینده شیمیایی و چربی زدا مثل پر اکسید هیدروژن، جوهر نمک یا در صورت نبودن، استفاده از مایع ظرفشویی‌های موجود در بازار

 

نکات ایمنی پیش از شستشو کولر گازی چیست؟

  • اولین و مهم‌ترین موردی که باید پیش شستشو رعایت کنید، قطع اتصال برق کولر است. حتما پیش از شروع کار، دو شاخه را از پریز برق جدا کنید؛ همچنین برای اطمینان، بهتر است کلید مربوط به کولر گازی را از جعبه فیوز قطع کنید و آن را روی چهارپایه نارسانای الکتریکی از جنس چوب یا پلاستیک قرار دهید. با این کار فرد از خطر برق گرفتگی در امان می‌ماند و از برد کولر گازی در برابر آسیب‌ها، محافظت می‌شود.
  • هنگام جابجایی کولر سعی کنید، دستگاه تکان شدید نخورد و با آرامش و تمرکز جابجا شود؛ دقت کنید که تکان‌های محکم و یا ضربه می‌تواند آسیب‌های جدی به کولر وارد و عملکرد آن را مختل کند.
  • برای شستن قسمت‌هایی لازم است از آب استفاده شود؛ در این هنگام حتما با حوصله و دقت به کمک پلاستیک و نایلون بخش الکتریکی دستگاه را بپوشانید تا به هیچ وجه، آب به آن نفوذ نکند.
  • سعی کنید تمام مراحل را با صبر و حوصله و دقت بسیار انجام دهید و مراقب باشید به لوله‌ها و بخش‌های اصلی کولر، آسیبی وارد نشود؛ در غیر این صورت، ممکن است دستگاه دچار اشکالات جدی شود که جبران آن بسیار دشوار و پر هزینه است.

مطالب مرتبط : تعمیر چیلر میتسوبیشی در تهران 

8 نکته طلایی در فرایند تمیز کردن کولر گازی

  • مراقب قسمت‌های برقی پنل داخلی کولر‌ گازی در زمان شستشو باشید. برای این مورد با پلاستیک قسمت‌ها را بپوشانید تا خیش نشوند.
  • برای شستشو کویل یا رادیات باید از پارچه‌های مخصوص و فرچه‌های نرم کمک بگیرید تا مشکلی پیش نیاید.
  • بعد از شستشو فیلترها برای نصب حتما آنها را خشک بعد نصب کنید.
  • در فرایند تمیز کردن کولر گازی سعی کنید فشار زیادی به آن وارد نشود.
  • قطعات را به درستی در جای خود قرار دهید.
  • برای مرحله آخر و بستن قاب کولر گازی سیم ها و اتصالات باید در جای خود سالم قرار بگیرند.
  • مسیر تخلیه آب کولرگازی درست باشد.
  • نحوه باز کردن دریچه‌های کولر متفاوت است و بهتر است این کار تخصصی را به افراد ماهر بسپارید.

نحوه تمیز کردن کولر گازی پنجره‌ای و اسپلیت چگونه است؟

شستن انواع کولرهای گازی با رعایت نکات ایمنی در چهار مرحله کلی قابل انجام است.

اگر شما هم صاحب کولر گازی هستید و می‌خواهید بازدهی آن را بالا برده و طول عمر آن را افزایش دهید، و یا اگر به تازگی متوجه کاهش خنک کنندگی دستگاه شده‌اید و می‌خواهید مشکل را بیابید، این بخش از مقاله را دقیق مطالعه کرده و همراه این راهنما، مرحله به مرحله پیش بروید و کولر گازی خود را شستشو دهید.

مراحل نظافت کولر گازی به دو صورت انجام می‌شود؛ در نوع اول از قسمت‌های بیرونی و در نوع دوم از قسمت‌های درونی‌ کولر شروع به تمیز کردن می‌کنیم. در ادامه نوع اول را قدم به قدم، آموزش می‌دهیم.

  • مرحله اول، تمیز کردن پنل بیرونی کولر گازی

قبل از شروع شستشو و نظافت کولر حتما نکات ایمنی را کنترل و رعایت کرده و فورا برق را قطع کنید. پس از اطمینان از ایمن بودن شرایط، به کمک پیچ گوشتی و آچار، پوشش‌های خارجی و درب محافظ را باز کنید تا به اولین بخش یعنی کویل‌های کندانسور کولر دسترسی داشته باشید.

تمام مراحل را با آرامش طی کنید؛ وقتی به کویل‌های کندانسور رسیدید، بعد از چند دقیقه مکث، می‌توانید به کمک دستگاه دمنده هوا، گرد و غبار آن را از بین ببرید و یا با استفاده از مواد شوینده که به آن اشاره کردیم، آن را پاک کنید و با فرچه آن را روی سطح پخش کنید؛ پس از آن چند ثانیه اجازه دهید تا ماده اثر کند؛ سپس به کمک شیر آب یا دستگاه کارواش، مواد شوینده را از سطح بشویید.

دقت کنید اگر فن پنل خارجی گرد و خاک زیادی گرفته بود، می‌توانید با دستگاه مکنده یا جارو برقی آن را رفع کنید. همچنین در هنگام شستشو، خوب است کندانسورها را هم از نظر فنی بررسی کنید و در صورت مشاهده ظاهر غیر طبیعی یا قوس و خمیدگی، به کمک شانه‌های مخصوص که در بازار موجود هستند، نقص‌های آن را اصلاح کنید.

  • مرحله دوم، شستن فیلترهای اواپراتور کولر گازی پنجره‌ای یا اسپلیت

ساده‌ترین مرحله شستشو کولر گازی، این مرحله‌است.

در این زمان باید با برداشت موانع، به فیلترهای اواپراتور دسترسی پیدا کنید. فیلترهای اواپراتور، مهم‌ترین بخش دفاعی کولر است و زودتر از دیگر بخش‌ها آلوده شده و منافذ آن‌ها بسته می‌شوند؛ از این جهت خیلی مهم است این مرحله را زود به زود و با دقت انجام دهید.

البته تمیز کردن فیلترها کار چندان سختی نیست؛ می‌توانید به کمک فرچه‌ای نرم و کوچک مثل مسواک و کمی ماده شوینده آن را تمیز کرده و سپس با فشار آب ملایم، آن را بشویید؛ البته اگر مدت زیادی از نظافت قبلی نگذشته، شستن آن با آب خالی نیز کفایت می‌کند. علاوه بر مواد شوینده، اسپری‌های مخصوصی برای شستشو فیلترهای کولر گازی در بازار موجود است که در پاکیزگی و درخشش فیلترها، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

البته نکته حائز اهمیت در مورد فیلترها این است که بعد از مدتی باید تعویض شوند؛ در واقع به دلیل عمل تصفیه هوا که انجام می‌دهند، بعد از مدتی با وجود تمیز کردن، غیر قابل استفاده هستند و باید با فیلتر جدید جابجا شوند.(در هنگام خرید فیلتر جدید، به سازگاری سایز دستگاه و فیلتر دقت فرمائید.)

مطالب مرتبط: تعمیر و سرویس کولر گازی ایران رادیاتور 

  • مرحله سوم، تمیز کردن فن کوئل اواپراتور کولر گازی پنجره‌ای یا اسپلیت

کوئل قسمت اصلی تهیه هوای سرد محیط است. این بخش جنس بسیار شکننده و ظریفی دارد و در بخش داخلی دستگاه و زیر فیلترها قرار دارد. از آن‌جا که مدام با هوا در ارتباط دارد و به خصوص اگر نزدیک آشپزخانه باشد، جرم و چربی زیادی می‌گیرد و گرد و خاک فراوانی روی سطح خود دارد؛

از این رو، بهتر است با مواد شوینده اشاره شده مثل جوهر نمک رقیق، محلول پر اکسید هیدروژن و… تمیز سطح آن‌را آغشته کنید و پس از نیم ساعت و حتی بیشتر صبر کردن برای تاثیر گذاری ماده، آن را با آب ولرم بشویید؛ همچنین خوب است برای تمیز کردن آن از بخار شور استفاده و به سادگی آلودگی‌های این قسمت کولر را رفع کنید.

اگر دستگاه را به تازگی تمیز کرده‌اید و کوئل‌ها چربی زیادی به خود جذب نکرده‌اند، می‌توانید برای نظافت آن، تنها از یک دستگاه دمنده یا مکنده هوا مثل جارو برقی استفاده کنید و سریعا این محل را تمیز کنید.

  • مرحله چهارم، پاک کردن فاضلاب کولر گازی

در درون پنجره پنل داخلی، یک فن و یک شلنگ به نام شلنگ فاضلاب کولر گازی یا لوله تخلیه وجود دارد. این لوله ممکن است در اثر آلودگی و مواد اضافه زیاد، جرم گرفته و حتی مسدود شده باشد؛ در این صورت بهتر است سر لوله را باز کرده و با آب جوش درون آن را شستشو دهید؛ پس از آن، آب مانند محتویات لوله توسط فن به بیرون می‌ریزد.

تذکر مهم این است که به هیچ وجه برای رفع کثیفی لوله، از جرم گیر یا وایتکس استفاده نکنید، زیرا این مواد به کولر آسیب می‌رساند و در روند آن اختلال ایجاد می‌کند. پس از انجام این مرحله، اجزا را یک به یک و با دقت در جای خود قرار دهید و درب‌ها را ببندید.

شستشو کولر گازی ضروری است؟

این کار به ظاهر ساده جلوی بسیاری از هزینه‌ها را می‌گیرد و از سلامت کولر محافظت می‌کند. بهترین کار این است که هر ماه، به خصوص در ماه‌های گرم سال، کولر را شستشو دهید اما اگر این‌کار برایتان مقدور نیست، حداقل هر سال پیش از شروع و روشن کردن دستگاه هم از نظر فنی بررسی کنید و هم آن را شستشو دهید.

در این مقاله سعی کردیم، با راهنمای جامع و قدم به قدم، شما را در تمیز کردن کولر گازی خود به نحو صحیح آموزش داده و به سوالات مختلف در این مورد پاسخ دهیم. همچنین فراموش نکنید که پیشگیری بهتر از درمان است؛ گاهی یک اقدام به ظاهر بی‌اهمیت مثل شستشوی کولر گازی، می‌تواند از صدمات جبران ناپذیری و بسیار پر هزینه‌ای جلوگیری کند.

 

دراین مقاله سعی داشتیم تا مراحل نحوه تمیز کردن کولر گازی را به بیان ساده برای شما عزیزان کامل به منظور شرح دهیم . برای شستو و تمیز کردن کولر گازی باید از افراد ماهر کمک بگیرید زیرا گاهی باعث آسیب زدن به موتور اصلی دستگاه خواهید شد. دانش فنی این کار را تکنسین تعمیرکار آنلاین دارا هستند که با یک تماس در هر ساعت از شبانه روز در خدمت شما خواهند بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا